Gugon tuhon menika
salah satunggaling kabudayan jawi ingkang awujud pitutur luhur. Pitutur menika
boten namung awujud ujaran utawi panyaruwe mawi lisan, nanging aged awujud
menapa kemawon. Wonten ing gugon tuhon kathah ingkang awujud pitutur para
tiyang sepuh dhumateng putranipun. Wonten ing gugon tuhon yaiku kapercayan wong
jawa marang sawenehing bab utawa prakara kang ora tinemu nalar.
Tumrape wong jawa kang percaya utawa ngandel tansah duwe rasa was sumelang menawa ora bisa nyranani utawa nyembadani prakara kang dianggep mbebayani iku. Kathah ingkang nggadhahi pamanggih ingkang beda babagan gugon tuhon, amargi gugon tuhon kemawon wujudipun warni-warni.
Tumrape wong jawa kang percaya utawa ngandel tansah duwe rasa was sumelang menawa ora bisa nyranani utawa nyembadani prakara kang dianggep mbebayani iku. Kathah ingkang nggadhahi pamanggih ingkang beda babagan gugon tuhon, amargi gugon tuhon kemawon wujudipun warni-warni.
Jinising
gugon tuhon ugi boten namung setunggal. Wujuding gugon tuhon saged awujud
tembang, parikan, geguritan, ugi pitutur- punapa kemawon. Wonten ing masyarakat
jawa nyawisaken bilih Etika dipundadosaken salag satunggaling tonggak menawi
tiyang jawi saged dipunwastani wong jawa ingkang satuhu utawi tenan wong jawa.
Ingkang dados tandha bilih wong jawa mangertosi punapa babagan etika jawa.
Wujud etika menika salah satunggaling kabudayan ingkang sampun dipunajaraken
dhumateng anak putu. Ingkang dipunparingaken dhumateng anak putu mawi cara
punapa kemawon. Saged awujud cerita, peninggalan, tembang, lsp. salah
satunggaling wujud kabudayan kagem paring wulangan babagan etika jawa awujud
gugon tuhon.
Gugon
tuhon, utawi ingkang asring dipunsebat pamali, salah satunggaling budaya
wewarah dhumateng tiyang jawi. Gugon tuhon menika saged kagem ajaran saking
tiyang sepuh dhumateng putranipun, utawi para guru dhumaten muridipun. gugon
tuhon menika awujud pitutur ingkang boten pantes menawi dipunlakoni wonten ing
gesang bebrayan, ugi saged dadosaken cilaka dhumateng sinten kemawon ingkang
glanggar wewarah saking pitutur gugon tuhon menika. Awit saking menika para
putra kedah nyingkiri punapa ingkang sampun diparingaken wonten ing gugon tuhon
menika, meski kadang ugi boten saged dipun-nalar pikiran kita.
Gugon
tuhon utawi wewarah menika kathah ingkang dipunparingaken dhumateng para putra
mawi langsung lisan utawi pitutur kemawon, utawi saged awujud cerita, legenda,
tembang, ugi punapa kemawon. Kathah cariyos ingkang mratelakaken babagan gugon
tuhon. biasane gugon tuhon menika ingkang wonten ing cariyos bakal bakal
dipatuhi dening masyarakat. Meskipun kathah cariyong utawi pitutur ingkang
boten masuk akal pikiran kita. Nanging menika salah satunggaling wujud kearifan
lokal ingkang kedah dipunlestarekaken.
Dene
tembung Gugon tuhon asale saka tembung ‘Gugu’ dene Tuhon asale saka tembung
”Tuhu’. Bilih gugon tuhon menika kedah disingkiri kathi satuhu. Sinten kemawon
ingkang boten sarujuk kaliyan wewarah menika saged nemu kacilakan. Katha sanged
gugon tuhon wonting ing masyarakat jawi menika ingkang gunanipun kagem caos
pitutur babagan etika tiyang jawi wonting ing gesang bebrayan.
Gugon
Tuhon dibedakke dadi 3 perangan, yaiku Gugon Tuhon Salugu, Gugon Tuhon Isi
Wasita Sinandi, lan Gugon Tuhon Klebu Wewaler.
1.
Gugon Tuhon Salugu
Bocah
/ kang dadi paragane bethara kala. Manut dedongengan yaiku bocah sukerta.
Manut
kapercayan bisane waluya lan lestari uripe. Kudu diruwat saran ditanggapake
wayang lakon “Amurwa Kala”.
2. Gugon Tuhon Isi Wasita Sinandi
Pitutur
kang ora dilairake kanthi melok / dikandhakake kanthi semestine. Sing akeh-akeh
nganggo tembung ora ilok, kang setemene ora becik.
Tuladha
gugon tuhon isi wasita sinandi:
·
Aja ngidoni sumur, mundhak suwing
lambene. Tegese idu kang tumiba ing sumur bisa njalari regede banyu,
luwih-luwih idune wong kang duwe lelara nular.
·
Aja nglungguhi bantal, mundhak wudunen.
Bantal kuwi ganjel sirah, upama digawe ganjel bo**ng mesthi bae saru utawa ora
becik.
3.
Gugon Tuhon Kalebu Wewaler
Yaiku
kalebu wewaler saka sabdane utawa pangandikane leluhur / wong kang dadi bakal
ing babagan iku.
Tuladha:
Wong ing Banyumas ora kena lelungan dina Setu Paing. Wong-wong ing Banyumas
manggih cilaka nalika tindakan ing dina Setu Paing.
Wonten
kathah wujudipun gugon tuhon, salah satunggaling awujud cariyos gugon tuhon masyarakat ingkang boten pareng
tindakan mawi dinten Setu paing. Gugon tuhon menika saking Adipati banyumas
ingkang kalah wonten ing perang pajang ing dinten Setu Pahing. Wonten ing
trdaisi jawa bilih sedanipun leluhur menika dados dinten sangaran utawi kedah
dipunsingkiri kagem ngawontenaken hajat punapa kemawon. Bilih sakderengipun
Adipati Banyumas seda, penjenenganipun paring wewaler yaiku: Ora kena lunga ing
dina Setu Pahing, Ora kena mangan daging banyak (angsa). Wewaler menika salah
satunggaling gugon tuhon ingkang digugu dening masyarakat Banyumas ngantos
dinten punika.
Wonten
malih gugon tuhon saking masyarakat Bagelen, Jawa Tengah bilih wewaler menika
saking Nyai Ageng Bagelen utawi Rara Bang Wetan. Wewaleripun inggih menika: (1)
ora kena nganggo jarit gadhung mlathi, (2) ora kena nandur dhele, (3) ora kena
mbeleh sapi, (4) ora kena lungan ing dina Slasa Wage.
Kathah
sanget wewaler utawi wewarah gugon tuhon ingkang wonten ing masyarakat jawa.
Kadosta wewaler boten pareng besanan utawi nikah kaliyan tiyang ingkang saking
arah lor mangulon. Wewaler menika sakinh sejarang ing Kraton Ngayogyakarta awit
sedanipun Ki Ageng Mangir ingkang sedanipun saking tangan mara tuwanipun
piyambak.
Ugi
wonten wewaler ingkang awujud tembang. Salah satanggaling saking serat Pepali
Ki Ageng Sela ingkang isinipun:
Pepali-ku
ajinen mbrekati/ Tur slamet sarta kuwarasan/ Pepali iku mangkene:/ Aja gawe
angkuh/ Aja ladak lan aja jail/ Aja ati serakah/ Lan aja celimut/ Lan aja mburu
aleman/ Aja ladak, wong ladak pan gelis mati/ Lan aja ati ngiwa//
Tembang
menika awujud tembang Dhandhanggula. Wonten ing tembang menika sampun cetha
punapa kemawon wewaler ingkang dipunsebataken wonten ing tembang menika.
Dening: Imam Maskur Rahmat
Tidak ada komentar:
Posting Komentar