M
|
enawa
dideleng satleraman, bangunan kang ngadeg ana ing pinggir pesisir Laut
Petanahan, penere sakulon gerbang metu pantai iku katon kaya omah biasa. Latare
kang dituwuhi wit-wit kayadene ing taman, nanging uga ana tanduran kang rungkut
banget, yaiku wit pandhan kuning kang thukul ana ing cedhak pager bangunan
kuwi. Pagere mung arupa sigaran pring kang katancepake rapi ing sakubenge
bangunan kuwi. Papane pancen sepi, dadi gawe kesan mistik yen mlebu ing
bangunan kuwi.
![]() |
Pesanggrahan Pandan Kuning (saka ngarep) |
Papan kang kebak crita mitos kuwi pranyata dadi
papan pesanggrahan lan semedi kanggo wong-wong pinter, utawa wong-wong kang
lagi golek wangsit. Gandane kembang setaman krasa banget ing sajroning ruangan
kang biasa dinggo semedi kuwi. Ing jaman kang wus modern isih akeh uga
wong-wong kang nglakoni ritual lan ndedonga ing papan kuwi.
Papan kang asring disebut Pandhan Kuning kuwi wis
terkenal ing masarakat ora mung ing masarakat Kebumen nanging uga masarakat
luar kota. Pranyata wong-wong kang nglakoni ritual ing pasanggrahan kuwi, akeh
uga kang teka saka luar kota, kayadene Purbalingga, Wonosobo, lan dhaerah
sekitar Kebumen. Biasane wong-wong kuwi nglakoni ritual kanggo golek petunjuk
supaya uripe sukses, ana kang duwe tujuan kanggo ndedonga njaluk lancar rejeki
dening Gusti Kang Maha Kuwaos.
Sanadyan
jamane wis modern nanging isih akeh wong-wong kang uripe susah ing babagan
ekonomine kanggo nyukupi kebutuhan urip. Saengga nganti milih dalan usaha kang
ora rasional, kayata nglakoni ritual-ritual klenik. Percaya apa ora, ya pancen
iku sanyatane.
![]() |
Papan sesajen ing njero ruang semedi |
Kanggo kang percaya, apadene nglakoni ritual ing
pesanggrahan kang ana gandhengcenenge karo ratu kidul kuwi, kanthi kepenginane
lan niyate, dongane bisa kaleksanan. Ritual kang mangkono, utawa laku semedi
mung dilakoni ing wektu bengi, cukup nggawa sajen kanggo sarana ritual, dene
ing wektu awan dinggo ngaso. Kapracayane wong-wong kuwi, yen dongane kaleksanan
kudu nglakoni ritual larungan. Ritual kang ditindakake yaiku klambi kang dinggo
nalika nglakoni semedi utawa ritual dilarung ing segara kidul. Tradhisi
larungan sesajen kuwi gegandhengan karo mitose pangwasa segara kidul. Wong-wong
kang semedine kasil, saben malem Jemuwah Kliwon ing sasi Sura nganakake
larungan.
Papan kang aran Pandhan Kuning iki nduwe mitos lan
legendha ing jaman biyen watara taun 1601 nalika jaman Krajan Mataram ing
pamarintahane Sutawijaya. Jeneng Pandhan Kuning kuwi ana gandhengcenenge karo
critane Raden Sujono lan Dewi Sulastri kang lagi kasmaran, uga nom-noman anama
Joko Puring kang sajake uga sir karo Dewi Sulastri. Kacarita, Raden Sujono lan
Joko Puring padha sulaya merga padha-padha kepengin nyedhaki Dewi Sulastri,
putra Bupati Pucang Kembar. Nanging pranyata Raden Sujono kang luwih aji lan
bisa ngepek Dewi Sulastri dadi bojone. Joko Puring kang ora trima banjur nggawa
Dewi Sulastri lunga saka omahe lan didhelikake ing pesisir segara kidul.
Pungkasane crita, Raden Sujono bisa ngalahake Joko
Puring lan nemokake Dewi Sulastri kang kaiket ing wit pandhan. Nalika Raden
Sujono ngaso ing sacedhake wit pandhan kuwi, katekan Nyi Roro Kidul kang aweh weruh yen
papan kuwi besuke bakal dadi panggonane wong-wong semedi lan golek pitulungan. Ora
nyana, akhire pandhan kang dinggo naleni Dewi Sulastri kuwi malik saka warna
ijo dadi warna kuning. Mula ing papan kono banjur dijenengi Pandhan Kuning, lan
nganti saiki Pandhan Kuning isih ditekani wong-wong kang arep nglakoni ritual
semedi.
Estri Wiji Asih
10205244019
Estri Wiji Asih
10205244019
Tidak ada komentar:
Posting Komentar